Vliegramp



 

Alhoewel het veel risicovoller is om deel te nemen aan het verkeer op de weg, hebben zich de afgelopen jaren een aantal zeer ernstige vliegtuigongevallen voorgedaan: o.a. de vliegramp met Turkish Airlines in 2009, de vliegramp met Afriqiyah Airways in 2010 en de vliegramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines op 17 juli 2014.

Naast deze ernstige vliegrampen doen zich met regelmaat ook kleinere ongelukken voor met of in vliegtuigen. Denk bijvoorbeeld aan een koffer of tas die uit het handbagagevak valt en op het hoofd van een passagier terecht komt, met (ernstig) letsel tot gevolg.

In verschillende internationale verdragen is de aansprakelijkheid voor het internationale vervoer door de lucht geregeld. Vaak zal het Verdrag van Montreal van toepassing zijn. Op basis van 

dit verdrag is een luchtvaartmaatschappij tot een bedrag van 100.000 SDR (ongeveer € 116.000,-) aansprakelijk zonder dat het nodig is om vast te stellen dat er spake is van schuld. 

Op grond van het Verdrag van Montreal moet de vordering tot schadevergoeding worden ingesteld binnen een termijn van twee jaar, anders vervalt het recht op vergoeding. Omdat slachtoffers of nabestaanden ook tijd nodig hebben om hun schade of verlies te verwerken, is er meestal de nodige tijd verstreken voordat zij in staat zijn een vordering tot schadevergoeding in te stellen. Bovendien kan een berekening van bijvoorbeeld overlijdensschade complex en tijdrovend zijn. Dit betekent dat in de praktijk deze termijn van twee jaar vrij krap is.

Wanneer een vliegreis geboekt is via een reisorganisatie, kunnen deze passagiers of hun nabestaanden vaak ook de reisorganisatie aanspraken voor schadevergoeding. Let op: vaak geldt hier een termijn van 1 jaar!

BAEN Advocatuur heeft ervaring in het bijstaan van slachtoffers van vliegrampen. Zo heeft mw. mr. M.G.F. (Babette) de Graaff-Bosch nabestaanden bijgestaan van de vliegramp met Afriqiyah Airways. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend en kosteloos contact opnemen